Maj, 2013

W poszukiwaniu historii

Wtorek, 7 maja 2013 | dodano: 07.05.2013

Dziś wyruszyłem w kierunku Ulanowa i Krzeszowa . Moim celem było odszukanie kilku cmentarzyków I wojennych i kirkutu w Krzeszowie . pogoda od rana wspaniała choć ciutek wiało . Na początek ruszam w kierunku Pysznicy . Potem przejeżdżam przez Zarzecze i jadę prosto aż do Ulanowa . Tu na początek zatrzymuje się na chwilkę przy pięknym drewnianym kościele Świętej Trójcy . Dalej pojechałem zobaczyć kapliczkę Św Rozalii z 1935 roku . Przy okazji zobaczyłem tez pomnik poświęcony jednemu z mieszkańców Ulanowa który był dyrektorem Teatru polskiego w Warszawie . Moim następnym przystankiem był pomnik w Bielinach . Czci on pamięć mieszkańców Bielin walczących z hitlerowskim okupantem . Kilka km przed Krzeszowem skręciłem w boczną drogę . Tu miałem poszukać małego cmentarzyka I wojennego w Bukowinie . Przy pomocy jednego z mieszkańców wsi udało mi się go zlokalizować . Wróciłem na drogę główną i dojechałem nią aż do Krzeszowa . Tu skręciłem w kierunku łąk i lasu aby odszukać pomnik upamiętniający pomordowanych żydów Krzeszowskich . W 1942 roku około 1500 żydów zostało zamordowanych przez hitlerowców i zakopanych w mogile zbiorowej w miejscu w którym teraz jest las . Pomnik udało mi się zlokalizować przy pomocy pięknej młodej malarki która rozłożyła na łące malowała piękną kapliczkę stojącą pod starym drzewem . Wróciłem na asfalt i po kilkuset metrach znów zjechałem w bok . Tym razem w stronę wysokiego wzgórza na którego zboczu położony jest mały stok narciarski wraz z wyciągiem , jest tam tez mały park linowy . Moim głównym celem było jednak odszukanie starego cmentarza żydowskiego . Na początek podjechałem pod stok a potem już prowadząc rower udałem się na sam szczyt wzniesienia . Przy okazji udało mi się zobaczyć że po jednej ze stron leży własnie ten kirkut . Zaskoczony byłem jego rozmiarami . Ze szczytu wzniesienie była bardzo ładna i rozległa panorama na okolice a na samym dole widoczny był płynący San . Kilka fotek i schodzę w dół aby odszukać wejście na kirkut . Udało mi się je szybko zlokalizować i wszedłem na teren kirkutu .Od pierwszego kroku zaatakowały mnie spore pokrzywy . praktycznie nie było gdzie stopy postawić aby nie zostać poparzonym ( miałem krótkie spodenki na sobie ) . Z każdym metrem pokrzywy coraz wyższe i bardziej parzące .Doszedłem tylko do kilku macew i wróciłem się z tej pokrzywowej dżungli . Wróciłem na asfalt i postanowiłem udać się do sklepu aby czymś się posilić . Kilka minut odpoczynku na ławce w centrum Krzeszowa i jadę dalej . Po kilku km docieram do szosy Nisko-Leżajsk i jadę nią aż do Rudnika . Tu zatrzymuję się na chwilkę przy dworku Tarnowskich który otoczony jest pięknym parkiem . Niestety sam dwór jest remontowany przez osoby prywatne i nie dało się blisko podejść . Następnie udaję się na cmentarz w Rudniku gdzie znajduję mogiły żołnierzy walczących podczas I wojny światowej a polegli na tych ziemiach . Sam Rudnik nad Sanem znany jest w Polsce ale i na całym świecie ze swoich wyrobów wikliniarskich . W Rudniku zatrzymuje się na chwilkę w centrum miast i robię kilka fotek . Potem już boczną droga asfaltową biegnąca przez las jadę prawie aż do Niska . Po drodze zatrzymuje się w lesie i odnajduje następny I wojenny cmentarzyk . W Nisku odbijam w drogę biegnącą w stronę Przyszowa . Zatrzymuję się jeszcze na cmentarzu w Nisku i tam odnajduję zbiorowe mogiły żołnierzy poległych w czasie I wojny światowej . Dalej już jadę znów asfaltem przez las . Dociera do Przyszowa gdzie na miejscowym cmentarzy znajduje się pomnik i mogiła zbiorowa poległych żołnierzy I wojny światowej . Dalej już bez przystanków docieram do Stalowej Woli .

Ulanów..Świętej Trójcy

Pomnik w Bielinach

Ulanów..kapliczka Św Rozalii

Bukowina...cmentarzyk I wojenny

Krzeszów..pomnik i mogiła zbiorowa rozstrzelanych żydów

Stok i wyciąg w Krzeszowie

Widok ze stoku na żydowski kirkut

I jazdaaaa w dół prosto do Sanu

Wejście na kirkut

wiklinowy kogut

Kościół Trójcy Świętej w Rudniku nad Sanem

Cmentarzyk I wojenenny pomiedzy Rudnikiem a Niskiem

Mogiły i wojenne na cmentarzy w Nisku

Po Lasach Janowskich

Poniedziałek, 6 maja 2013 | dodano: 06.05.2013

Dziś od rana słoneczko i przyjemna temperatura wiec wsiadam na rower i jadę w Lasy Janowskie . Moim celem dziś było odszukanie mogiły partyzanckiej w Kochanach i pomnika pomordowanych żydów w okolicach Domostawów . Najpierw jednak po drodze do lasu odwiedziłem babcię a potem dopiero ruszyłem w las . Na początek 2 km asfaltu przez las a potem kilka km szutru i piachu aż do Kochan . Kochany to śródleśna osada która miała ciekawą historię która jednak została przerwana gdy wioska ta została spacyfikowana w czasie II wojny światowej . Zamordowanych została większość mieszkańców a reszta uciekła w las i tylko kilkoro wróciło do domów . Po wojnie zostali tu tylko nie liczni mieszkańcy i do dziś już nikt tu nie mieszka na stałe a domów jest chyba tylko 3 . Są tu małe stawy a tereny wsi wykupione zostały przez bogaczy którzy budują tu drewniane domy dla siebie otoczone lasem i stawami . Panuje tu cisza i spokój . Jest to chyba moje ulubione miejsce w tych lasach . Po krótkim odpoczynku udałem się na poszukiwanie grobu partyzanckiego lecz niestety nie odnalazłem go dziś ale kiedyś znajdę napewno . Opuszczam kochany i leśnymi duktami udaję się w kierunku malutkiej osady Dębowiec . Jest tu tylko kilka domów zamieszkanych które oddalone są od siebie w pewnych odległościach . Jeden z nich leży na skraju polany i jest opuszczony a polana dziś była w większej części podtopiona wodą . Myślałem że woda jest płyciutka więc przeszedłem przez nią kilkadziesiąt metrów..okazało się że woda sięga za kostki i miałem całkowicie przemoczone buty . O dziwo woda była bardzo ciepła . Jadę dalej w mokrych butach a właściwie to idę gdyż zaraz za osada droga jest szeroka znów ale bardzo piaszczysta i tak prawie aż do Szwedów . Tu już asfalt aż do Domostawów . Tu wjeżdżam na głowną drogę Nisko - Janów Lubelski . Po kilkuset metrach zjeżdżam znów w las z myślą odszukania wspomnianej pomnika pomordowanych żydów . Jechałem lasem około 1.5 km , jednak musiałem zawrócić gdyż droga okazała się po ostatnich opadach bardzo błotnista a woda czasami zalewała też drogę i las . Wróciłem więc na asfalt i pojechałem nim aż do domu przez Spokojną i Pysznicę . Było dziś bardzo ciepło więc zanim dotarłem do domu przemoczone nuty były już prawie suche lecz pełne piachu i różnych osadów leśnych .

Mostek na Łukawicy

Łukawica

Lasem do Kochan..prosto kilka km jak w mordę strzelił ;)

Małe stawy na Kochanach

Kochany ...Stary dąb w nim kapliczka z początku XX wieku

Dopływ Łukawicy w Kochanach..prawie jak szumy na Roztoczu :)

Kochany ....Kapliczka w dębie

Lasy Janowskie..krzyż wotywny w środku lasu ..okolice Dębowca

Lasy Janowskie ..okolice Dębowca..kilka km bardzo piaszczystej drogi

Tu musiałem zawrócic..bylo coraz gorzej..istne bagnisko

Niedzielna wycieczka do Frampola

Niedziela, 5 maja 2013 | dodano: 05.05.2013

Wczoraj wypoczywałem po trzy dniowej wyprawie na Roztocze a dziś już znów poczułem głód rowery więc wyruszyłem znów w trasę . Dziś w kierunku Frampola gdzie chciałem zobaczyć zapomniany kirkut . W trasę wyruszyłem z kolega Danielem a po drodze mieliśmy zabrać jeszcze Grześka . Wyjechaliśmy o 9 i przez Pysznicę w potem Kłyżów dojechaliśmy do głównej drogi Nisko - Janów Lubelski . Tempo było fajne więc szybko dojechaliśmy na miejsce spotkania z Grześkiem . Gdy przyjechał od razu odbiliśmy z asfaltu na szutrową drogę przez Lasy Janowskie zwaną drogą szklarską . Jechaliśmy nią kilka km aż dojechaliśmy do osady Szklarnia a tam znów asfalt przez las . Po kilku km minęliśmy Porytowe Wzgórza i jechaliśmy dalej w kierunku Flisów a dalej do Dzwoli . W Dzwoli zatrzymaliśmy się na kilka minut przy źródlisku .Potem znów bocznymi drogami jechaliśmy prawie aż do Frampola . Dopiero jakieś 2 km przed Frampolem musieliśmy wjechać na drogę główna . We Frampolu drobne zakupy spożywcze w sklepie i odpoczynek przy fontannie . Ruszyliśmy dalej w kierunku pięknego Frampolskiego kościoła Świętego Jana Nepomucena i Matki Bożej Szkaplerznej . kilka fotek i jedziemy szukać zapomnianego kirkutu . Udało się go szybko namierzyć . Niestety jest w fatalnym stanie . pozostało tylko kilkanaście macew które zarośnięte są przez bujną roślinność . Na środku stoi też pomnik pamięci ku czci pomordowanych żydów w czasie II wojny światowej . Opuszczamy Frampol i jedziemy główną droga prawie 20 km aż do Janowa Lubelskiego . Tu chwila odpoczynku i ruszamy dalej . Daniel i ja w kierunku Stalowej Woli a Grzesiek do Zaklikowa przez Modliborzyce . Nawet dobrze się jechało więc te pozostałe 42 km do domu szybko przejechaliśmy i na 16 20 byliśmy w domu .

Odpoczynek przy fontannie we Frampolu

Zabytkowy kościół we Frampolu

Zabytkowa dzwonnica przy kościelna we Frampolu

Zapomniany kirkut

Zarośnięte macewy

Pomnik ku czci pomordowanych żydów

Miejsce straceń żydów

Na małym rynku w Janowie Lubelskim

Dąb Wolności zasadzony w 1920 roku przy małym rynku w Janowie Lubelskim

Lasy Janowskie..mała leśna rzeczka rozlewa się na łące

Wiosna w pełni

Przystanek w lesie

Lasy Janowskie..droga szutrowa

Roztoczańska Majówka....Powrót

Piątek, 3 maja 2013 | dodano: 12.05.2013

Trzeci dzień wyprawy na Roztocze . Rano gdy wstaliśmy przywitała nas znów zachmurzona aura lecz było w miarę ciepło . W nocy nad Suścem przeszła burza więc było mokro na campingu . Nie wiedzieliśmy co robić dalej . Wracać do domu czy ryzykować i zostać jeszcze jeden dzień , licząc na poprawę pogody . Po godzinie zdecydowaliśmy się na powrót do domu . Zjedliśmy małe śniadanie , spakowaliśmy się , wsiedli an rowery i obrali kierunek na Józefów . Jak już wspominałem ten fragment drogi od Suśca do Józefowa jest tragiczny , asfalt wygląda jak po nalocie dywanowym z użyciem najcięższych bomb . W Józefowie odbiliśmy na Biłgoraj . Tu już drogi były w znacznie lepszym stanie . Jechaliśmy dalej bez przystanków aż do Biłgoraja . Tu Grzesiek odbił na Frampol a dalej do Janowa Lubelskiego i do Zaklikowa a ja pojechałem dalej asfaltem przez Lasy Janowskie w kierunku Harasiuk . Po drodze zatrzymałem się w Banachach gdzie zobaczyłem dwa ciekawe obiekty historyczne . Pierwszy z nich to mogiła zbiorowa powstańców z 1863 roku . W tym miejscu rozegrała się potyczka pomiędzy polakami a wojskami carskimi . Drugi obiekt to pomnik upamiętniający żołnierzy polskich którzy zginęli w tym miejscu podczas walk z hitlerowcami we wrześniu 1939 roku . Dalej już jechałem bez przystanków aż za Harasiuki . Tam gdy spojrzałem na mapę droga się kończyła a zaczynała się znów za 3 km . Pomyślałem więc że nie będę odbijał na Krzeszów gdyż musiałbym nadłożyć sporo kilometrów . Więc dojechałem do miejsca w którym kończył się asfalt a droga dalej kierowała się w las . Na początku dało się jechać lecz zaraz trzeba było zejść z roweru . Las też się skończyła a droga zaczęła prowadzić przez pola i wzdłóż rzeki a ze nocą spadły to obfite deszcze to droga po kilkuset metrach przerodziła się w błoto i nawet przejście przez pola uprawne sprawiało kłopot . O tak ponad 2 kilometry ledwo się toczyłem z rowerem u boku . Najgorszy był jednak kilkuset metrowy fragment gdy droga już we wsi biegła w dół a jej podłoże stanowiła niesamowicie śliska glina . Wreszcie z radością przywitałem asfalt . Wsiadłem znów na rower i jechałem w kierunku Ulanowa . Z Ulanowa jechałem w kierunku Zarzecza . Tam przeciąłem główną drogę Nisko - Janów Lubelski i znów boczna pojechałem w kierunku Pysznicy . Z Pysznicy już tylko kilka km i jestem w domu .
Zdążyłem ledwo się umyć i za oknem rozpętała się burza więc miałem trochę szczęścia .

Mogiła powstańcza w Banachach

Banachy..pomnik poświęcony żołnierzom poległym w walce z hitlerowcami

Nieszczęsny skrót

Roztoczańska Majówka---Zwiedzanie części Roztocza

Czwartek, 2 maja 2013 | dodano: 09.05.2013

Wczoraj przyjechaliśmy z Grześkiem na Roztocze . Zatrzymaliśmy się na campingu w Suścu . Nocą w domku było bardzo zimno więc z radością przywitaliśmy ranek . Po śniadaniu wsiedliśmy na rowery i ruszyliśmy na zwiedzanie Roztocza . pogoda była pochmurna ale nie było już tak zimno jak w nocy . Na początek wyruszyliśmy niebieskim szlakiem szumów . Wjechaliśmy w leśna drogę i jechaliśmy w kierunku małej rzeczki Jelen na której znajdowały się małe progi wodne . Ścieżka po której jechaliśmy wiodła czasami wzdłóż rzeczki a czasami w pewnym oddaleniu od niej . Czasami biegła tak blisko rzeki że trzeba było rowery prowadzić gdyż ścieżka biegła raz w górę raz w dół i była usiana śliskimi korzeniami drzew . Co jakiś czas trasa szlaku niebieskiego wiodła na druga stronę rzeczki i trzeba było przejść po kładkach . Główna atrakcją tej części szlaku był przepiękny półtora metrowy wodospad . Tu spędziliśmy kilkanaście minut . Po pewnym czasie szlak skręcił w kierunku większej rzeki Tanew na której znajdują się sławne szumu . Po dojechaniu nad Tanew zobaczyliśmy przy rzecze mogiłę z czasów II a także ruiny stanicy harceskiej która została zniszczona przez rosjan we wrześniu 1939 roku. Tu już szlak biegł wzdłóż Tanwi , nad samym jej brzegiem i bardzo rzadko dało się jechać rowerem , trzeba było prowadzić . Ale za to można było się delektować pięknem szumów i otaczającego nas lasu . W jednym miejscu natrafiliśmy na małe źródełka które wybijały przy brzegi rzeki i po 2 metrach wpadały do rzeki . Po kilku kilometrach wyszliśmy z lasu i wjechaliśmy na szosę w Rebizantach . Dalej już asfaltem jechaliśmy w kierunku Narola . Po drodze mijaliśmy ciekawe wsie takie jak Huta Szumy i Paary . Po dotarciu do Narola zjechaliśmy znów na leśne dukty i szukaliśmy starego młyna i cerkwi które miały się tu znajdować . Okazało się że młyn to nic ciekawego a cerkiew mimo ze piękna to miała zamknięte na 4 spusty ogrodzenie i nie dało się jej bliżej przyjrzeć . Po wyjechaniu znów na asfalt udaliśmy się w kierunku pałacu klasycystycznego , zbudowany on był w 1776 – 1781 roku przez hrabiego Łosia . Otoczony jest on parkiem w którym rośnie dużo różnych starych drzew . Dziś pałac jest stopniowo odnawiany . Wróciliśmy na gówna drogę która pojechaliśmy aż do Bełżca . Tu najpierw udaliśmy się na obrzeża aby zobaczyć jeden z tutejszych bunkrów . pogoda znów zrobiła się bardzo pochmurna więc zdjęcia bunkra wyszły słabo . Wróciliśmy do Bełżca i udaliśmy sie w kierunku miejsca w którym w czasie II wojny światowej położony był jeden z największych obozów koncentracyjnych . Dziś jest tu bardzo okazany pomnik poświęcony ofiarom tego obozu . Pomnik robi kolosalne wrażenie na wszystkich zwiedzających . Tu zeszło nam trochę czasu gdyż aby zobaczyć pomnik i budynek poświęcony pamięci ofiar obozu musieliśmy zwiedzać go pojedyńczo . Najpierw Grzesiek pilnował rowerów a potem ja . Z Bełżca pojechaliśmy dalej do oddalonego o kilkanaście km Tomaszowa Lubelskiego . To zobaczyliśmy piękną i odnawianą cerkiew , bardzo ładny drewniany kościółek . Pogoda wreszcie zrobiła się lepsza i zza chmur wyszło słońce i było dużo cieplej odrazu . I wtedy naszło nas na grilla..a konkretnie to aby kupić w Tomaszowie grill jednorazowy i już na campingu uraczyć się grilowanymi specjałami . A że Tomaszów to nie duże miasteczko o takiego grilla było ciężko . Jednak udało nam się go wreszcie nabyć . Z Tomaszowa już jechaliśmy w kierunku Suśca . Po drodze zatrzymaliśmy się jeszcze we wsi Kniazie gdzie zrobiliśmy sobie mały odpoczynek przy drewnianym kościółku . Kościółek położony jest nad pięknym źródliskiem . Ciekawostką jest też to że przy źródlisku leży konstrukcja skrzydła samolotu niemieckiego który rozbił się tu w czasie II wojny światowej . Wróciliśmy do drogi głównej i już bez przystanków dojechaliśmy do Suśca . Rowery zostawiliśmy w naszym domku na campingu a my udaliśmy się na sklepy w poszukiwaniu pyszności na grilla :)

[url=http://www.bikemap.net/route/2099225][/url]

Ruiny stanicy harcerskiej nad Tanwią

Szumy na Tanwi

Malutkie źródełko

Szumy na Tanwi..szlak biegł prawie rzeką

Droga do pałacu biegnąca przez piękny park

Pałac w Narolu

Brama wejściowa do pałacu

Figura Św Floriana przy wjeździe do Narola

Leśną droga w poszukiwaniu starego młyna

Cerkiew w Narolu

Bunkier w okolicy Bełżca

Pomnik w Bełżcu poświęcony ofiarom hitlerowskiego obozu śmierci

Pomnik w Bełżcu poświęcony ofiarom hitlerowskiego obozu śmierci ...tu zamordowani zostali również żydzi z Rozwadowa który dziś jest częścią Stalowej Woli

Ratusz w Tomaszowie Lubelskim

Już☺ płonie :)

Roztoczańska Majówka---Dojazd

Środa, 1 maja 2013 | dodano: 04.05.2013

Na tegoroczną majówkę zaplanowałem sobie wyjazd na Roztocze który miał odbyć się rok temu ale mój plan zniweczyła pogoda . W tym roku o mało nie stało się to samo . Jeszcze tydzień przed wyjazdem prognozy wszędzie zapowiadały słońce i 30 stopni . Już 2 dni przed wyjazdem pogoda się rypła . Zrobiło się burzowo i deszczowo a do tego i nie za ciepło . Na roztocze wybrać miałem się z kolega Grześkiem który mieszka w Zaklikowie . Wstaje więc o 6 rano a za oknem..deszcz . Szybki sms do Grześka i....czekamy do 8 z wyjazdem . Przestało padać więc jedziemy . Przykręciłem bagażnik do mojego górala ( obleśnie moja Medzia wyglądała z tym sprzętem ) zapakowałem tam jakieś ciuchy itp a na plecy mały plecak . To moja pierwsza wyprawa z tak dużym bagażem więc nie wiedziałem wogóle jak będzie się jechało . O 11 docieram do Janowa Lubelskiego i tam spotykam się z Grześkiem . Dalej już jedziemy razem . Na początek główną do Frampola . Tu zatrzymujemy się na kilku minutowy odpoczynek . Ruszamy dalej główną droga i zjeżdżamy z niej aż w Smoryńiu . Tu od razu zaczyna się Roztocze czyli raz w górę raz w dół a i drogi z każdym kilometrem coraz gorsze . Pogoda dalej nie bardzo . Ciągle zachmurzone na maxa i 15 stopni . Jakoś dowlekliśmy się do Józefowa czyli pierwszej naprawdę Roztoczańskiej miejscowości i tu zatrzymaliśmy się na odpoczynek przy jedynym otwartym sklepie . Cały czas mocno zachmurzone więc nawet nie było sensu robić fotek po drodze . Jedynie kilka w Józefowie . Ruszamy dalej . Susiec do którego jechaliśmy był już w miarę nie daleko więc wydawało się że nie długo tam dojedziemy . Praktycznie tuz za Józefowem droga zrobiła się tragiczna i była taka aż do Suśca . Po dojechaniu na camping dostaliśmy 3 osobowy domek który wcześniej już zarezerwowaliśmy . Domki na campingach każdy chyba widział więc nie będę się rozpisywał o tym że warunki VIPowskie nie są ale nie po to tam jechaliśmy aby się delektować luksusami ;) . Łóżka z pościelą były , prąd też . stolik , krzesła i dach nad głową . Martwiło tylko to że dzień był chłodny więc i w domku było całkiem zimno . Ważne że cali i zdrowi dojechaliśmy a i po drodze nie złapał nas deszcz choć ciągle się na to zapowiadało . Na koniec drobne zakupy w jedynym otwartym sklepiku . Mała kolacja . Zaplanowanie trasy na jutrzejszy dzień i poszliśmy spać .

[url=][/url]

Aby skrócic drogę wybraliśmy 2 kilometrowy kawałek drogi przez las i pola ..piaszczysty ;)

Zegar słoneczny w Józefowie..niestety przy tej pogodzie trochę mało użyteczny ;)

Chwilowo nie czynna fontanna w Józefowie

Nasz domek..Italia

W Italii ..łóżka są a to najważniejsze ;)

Rowery też śpia z nami ;)