Lipiec, 2013

Na uroczysko Kruczek

Wtorek, 9 lipca 2013 | dodano: 09.07.2013

TYLKO POŁOWA TRASY

Dziś od rana upał po pachy i ani grama chmurki . Ruszam do Janowa Lubelskiego gdzie spotkać się miałem z Grześkiem który miał tu odebrać swoje pielgrzymkowe rowerowe ubranie . Docieram więc do Janowa i czekam na Grześka . Okazuje się że On już jest i się spotykamy pod remontowaną fontanną . Dalej jedziemy razem odebrać koszulkę i spodenki rowerowe . Potem Grzesiek jedzie jeszcze do miejscowego sklepu rowerowego a ja do spożywczego i tam się mamy znów spotkać i razem jechać dalej . Po kilku minutach dostaję smsa że Grześkowi nie wiadomo ile tam zjedzie więc ruszam sam w kierunku uroczyska Kruczek .
Uroczysko Kruczek położone jest na samym skraju Janowa Lubelskiego w pięknym kompleksie leśnym Lasów Janowskich.

Wchodząc na teren uroczyska, na samym początku natykamy się na drewniane kapliczki Drogi Krzyżowej wiodące nas do kaplicy św. Antoniego. W kaplicy tej możemy zobaczyć figury tegoż świętego oraz Matki Boskiej. Przed nią postawiony został ołtarz do odprawiania Mszy świętej i drewniana ambona. Pod kapliczką bije źródełko, któremu przypisuje się lecznicze właściwości. Źródełko to po kilkudziesięciu metrach wpada do malutkiej rzeczki Trzebensz. W bliskiej odległości od kapliczki św. Antoniego znajdują się drewniane pomniki upamiętniające walczących na tych terenach partyzantów.
Historia tego miejsca zaczęła się w roku 1773 po I rozbiorze Polski. Mieszkańcy okolic postawili tu krzyż, a potem kapliczkę. Obecna kaplica św. Antoniego liczy około 60 lat. Z miejscem tym związana też jest legenda głosząca, że odpoczywał tutaj św. Antoni wędrujący z Leżajska do Radecznicy. Spod kamienia, na którym siedział, wytrysnęło źródełko o uzdrawiających właściwościach.
Warto dodać, że przez to piękne miejsce przebiegają szlaki piesze i rowerowe, które wiodą przez Lasy Lubelskie i prowadzą do innych atrakcji turystycznych Janowa Lubelskiego.
Tyle opisu tego przepięknego i ciekawego miejsca .
Ruszam dalej szutrowym szlakiem pieszo rowerowym na poszukiwania miejsca które upatrzyłem sobie na mapie Lasów Janowskich . W miejscu tym ma znajdować się jakiś pomnik upamiętniający walki z czasów II wojny światowej . Po kilkuset metrach naglę mój GPS odmówił posłuszeństwa i się wyłączył . Uruchomiłem go jeszcze raz ale nie wiedzieć czemu nie nagrywał trasy co zauważyłem dopiero w domu . Więc na mapie widać tylko część mojej trasy . Ruszam dalej i po jakiś 3-4 km dobijam w inny szlak szutrowy i po chwili zatrzymuję się w miejscu w którym idzie zarośnięta przez las droga wiodąca do interesującego mnie miejsca . Medzię kryję w bujnym poszyciu lasu i idę dalej z buta kierując się gpsem . od początki widać że droga nie dość że zarośnięta to jeszcze bardzo mokra i błotnista . po chwili droga jak i jej okolice przechodzą już w regularne błota a dalej wręcz w bagno ale ja tak łatwo się nie poddaję . Idę dalej a raczej staram się poruszać we właściwym kierunku omijajac co głębsze błoto i podmokły teren i uważając aby nie wpaść w bagno na amen . Gdy według gpsa jestem jakieś 200 metrów od celu..muszę się niestety poddać i wracać . Tu już robi się regularne bagno i nie da się iść . Staram się wracać po śladach ale nie jest to łatwe i na drogę wychodzę jakieś 100 metrów od miejsca w którym wszedłem w las :) . Idę do miejsca w którym ukryłem rower i..panika...chyba ktoś ukradł w tej głuszy bo nie mogę go odszukać . Okazało się że stal kilkanaście metrów dalej..tak go dobrze zamaskowałem że sam maiłem problem z odnalezieniem go ;) . Ruszam więc dalej w kierunku asfalty biegnącego na Porytowe Wzgórza i Momot . Wreszcie docieram do asfaltu i jadę nim przez Momoty . i Jarocin aż do drogi głównej Nisko - Janów Lubelski . Jadę tą drogą kilkanaście km i potem odbijam na Krzaki i Pysznicę i dalej już prosto do domu .
Dodam jeszcze że na tych bagnach komary jak w jakiejś Amazonii . Mnie normalnie komary nie gryza ale dziś te france nawet mnie się czepiły .

Lasy Janowskie ..szlaków tu tyle ze się idzie zgubic :)

Krzyż przed uroczyskiem Kruczek

Tablica informacyjna

Pomnik partyzancki przy uroczysku

Uroczysko..pod kapliczką bije źródełko

Źródełko pod kapliczką

Obok uroczyska płynie jedna z najczystszych rzek Lasów Janowskich..Trzebęsz ..w jej biegu spotkać można różne dzikie zwierzęta nie spotykane w innych częściach tych lasów a nawet bobry

Poniedziałkowy lajt

Poniedziałek, 8 lipca 2013 | dodano: 08.07.2013

/1640177

Dziś tylko dłuższa przejażdżka w kierunku Bojanowa i dalej do Sójkowej . Powrót przez las aż do Przyszowa .

Do Sandomierza na turniej rycerski

Niedziela, 7 lipca 2013 | dodano: 08.07.2013

/1640177

Niedziela . Od rana piękne słonce i ciepełko więc ruszam na Sandomierz . Dziś w tym przepięknym mieście odbywać się ma Jarmark Jagielloński i turniej rycerski więc takich atrakcji przegapić nie można . Na początek..pech . Wchodzę do pomieszczenia gdzie trzymam rower i widzę..kapcia w przednim kole . Więc wymiana dętki i ruszam . W Sandomierzu spotkać się mam jak zwykle z Grześkiem . Dość szybko docieram do Sandomierza i od razu jadę na stare miasto . Tu już widzę dość sporo zwiedzających no i rozłożonych wystawców którzy przyjechali to ze swoim towarem na Jarmark Jagielloński . Są tu nie tylko okoliczni sprzedawcy ale i z całej Polski a nawet z Litwy . U Litwinów kupuję pyszne ciastka . Obchodzę cały rynek kilka razy i czekam na Grześka . Wreszcie przyjeżdża i wspólnie czekamy na przemarsz orszaku króla Władysława Jagiełły i rycerzy . Wreszcie się zjawiają na rynku i możemy podziwiać piękne stare z tamtego okresu a także rycerzy w pełnych zbrojach . Przemarsz trwa kilkanaście minut a potem zaczyna się przedstawienie i tańce z tamtego okresu . Turniej rycerski zaczyna się dopiero za 4 godziny więc my ruszamy na wycieczkę po okolicach Sandomierza . na początek jedziemy na Góry Pieprzowe . Te niewielkie górki są obok Sudetów najstarszym górotworem w naszym kraju . Docieramy do punktu widokowego z którego rozpościera się przepiękny widok na Sandomierz , płynąca w dole Wisłą także na okoliczne wsie i miasta . Widać położony około 20 km dalej Tarnobrzeg , położona 30 km dalej Stalową Wolę . No i wszędzie rosną sady owocowe . przy samym punkcie widokowym są akurat owocujące teraz wiśnie i czereśnie więc można się częstować ;) . Ruszamy dalej i zjeżdżamy w dół prawie aż pod samą Wisłę i jedziemy przez wsie aż do drogi głównej biegnącej w stronę Zawichostu . Przecinamy ta drogę i od razy jedziemy stromym podjazdem . Dalej jechaliśmy pofałdowanym terenem aż do Garbowa gdzie urodził się sławny rycerz Zawisza Czarny . Fotka pod pomnikiem rycerza i jazda dalej w kierunku Kichar .Po drodze mieliśmy strome podjazdy i zjazdy przepięknymi wąwozami. Jeden z nich był dość długi i miał nachylenie 10 stopni ale akurat ten pokonywaliśmy w dół .W Kicharach zatrzymaliśmy się przy ruinach kaplicy Św Rocha w których widać jeszcze reszki polichromii na ścianach ... Ruszamy dalej i znów wąwozami raz w górę raz w dół w kierunku Sandomierza . przed samym Sandomierz nagle skończył się asfalt i jechaliśmy polną droga biegnąca w dół a gdy asfalt znów się zaczął musieliśmy wjechać znów na jedno z siedmiu wzgórz na których leży Sandomierz . W mieście chwilka przy sklepie a potem udaliśmy się do parku piszczele nad źródełko Piszczelówka z zamiarem posilenie się zakupionymi ciastkami . Przeszkodziły nam jednak roje komarów i pojechaliśmy znów na stare miasto i tam się posililiśmy . Ja kupiłem sobie od razu opakowanie przepysznych krówek Opatowskich . Potem pojechaliśmy już do miejsca w którym odbywać się miał turniej rycerski z udziałem Chorągiew Rycerstwa Ziemi Sandomierskiej . W turnieju brało udział 6 rycerzy z XV wieku . Widok był wspaniały . Rycerze na pięknych koniach ubrani w zbroje i uzbrojeni w miecze i kopie . Na początek rycerze mieli w galopie za zadanie kopiami strącać coraz mniejsze krążki umieszczone na drążkach a potem brali udział w walkach na kopie co wzbudziło największy entuzjazm wśród licznie zgromadzonej publiczności . Wrażenia były wspaniałe . Po półtorej godzinie skończył się turniej i ruszyliśmy bocznymi drogami w kierunku Stalowej Woli . Przy moście na Sanie w okolicy Radomyśla Grzesiek odbił na Zaklików a ja prosto do Stalowej Woli .

Rynek w Sandomierzu

Król Władysław Jagiełło wjeżdża na rynek starego miasta

Orszak królewski

Zawisza Czarny

Widok z Pieprzówek na Sandomierz

Wiśniowy raj na Pieprzówkach

Nasze rowery też podziwiają widoki

Wiśnie..w tle Sandomierz

Retro Nyska..wożąca turystów po Sandomierzu i okolicach

Brzoskwinie tuż tuż...jeszcze z tydzień ,dwa i można na szaber przyjechać ;)

Garbów..przy pomniku Zawiszy Czarnego

Kościół pw. MB Bolesnej i św. Wita Męczennika w Górach Wysokich

Zabójczy zjazd wąwozem.. o podjeździe wolę nie myśleć nawet ;)

Ruiny kaplicy Św Rocha w Kicharach

Polna droga pod samym Sandomierzem

Źródełko Piszczelówka w parku Piszczele

Turniej rycerski

Do Uanowa i nazad

Piątek, 5 lipca 2013 | dodano: 08.07.2013

/1640177

Dziś wymyśliłem sobie lekką wycieczkę do Ulanowa . Na początek ruszam do Pysznicy a potem bocznymi drogami do głównej drogi nisko - Janów Lubelski . Przecinam ja i jadę dalej w kierunku Ulanowa . Jadę trochę okrężnie przez Dabrówkę i dopiero wtedy odbijam w kierunku Ulanowa . Tam chwilę zatrzymuję się przy starym drewnianym kościele . W cieniu drzew odpoczywam i znajduję ...3 małe podgrzybki rosnące pod jednym z drzew . Po odpoczynku od upału ruszam dalej do domu przez Zarzecze i Pysznicę .

Ulanów..podwójna kapliczka . A w niej figury Św Floriana i Św Nepoucena

Podgrzybki pod kościołem

Ulanów ...Pięknie odnowiony urząd gminy

A w domu..Łomżing :)

Do Janowa Lubelskiego nad zalew

Czwartek, 4 lipca 2013 | dodano: 08.07.2013

/1640177

Na dziś zaplanowaliśmy z Grześkiem krótki wypad nad Janowski zalew aby w wodzie ochłodzić trochę nogi . Pogoda na początku wycieczki zapowiadała się OK lecz widać było na mapach że idą burze więc w razie czego zabrałem do plecaka kurtkę . Ruszam więc w kierunku Janowa Lubelskiego a z Grześkiem spotykam się jakieś 10 km przed Janowem i jedziemy dalej . Zajeżdżamy nad zalew i chowamy rowery w cieniu pod pomostem a my łazimy sobie po ciepłej i bardzo czystej wodzie . Ze wschodu widać już nadchodzące ciężkie chmury więc po godzinie zaczynamy się zbierać i wracamy do domów .

Woda w zalewie pochodzi z okolicznych źródełek i jest bardzo czysta

Dzikie kaczki..nie takie dzikie..zupełnie nie bały się ludzi

Rowery odpoczywają w cieniu

Dla tego Porsche to ja chyba się poświęce i poszukam żony . :)

Dachowiec..samochodowy :)

Moja najdłuższa wycieczka w życiu

Środa, 3 lipca 2013 | dodano: 03.07.2013

Opis i fotki jutro

Odszukać I wojenne cmentarzyki

Wtorek, 2 lipca 2013 | dodano: 02.07.2013

Dzis zaplanowaliśmy z Grześkiem wyprawę za kraśnik a jej celem było odszukanie trzech cmentarzyków I wojennych i jednego z okresu II wojny światowej .Znajdować się one miały w okolicach Kraśnika . Ruszam więc na Zaklików i tam spotykam Grześka . Ruszamy więc dalej razem już . jedziemy na Kraśnik bocznymi drogami , raz w górę raz w dół . okolice bardzo malownicze . Robi się coraz cieplej i przed wjazdem na główna drogę do Kraśnika zatrzymujemy się w sklepie i kupujemy coś zimnego do picia . Kilka km dalej..i jedna spora górka , wjeżdżamy na główną drogę i jedziemy na Kraśnik . Po drodze zatrzymujemy sie w miejscu w którym maił znajdować się pierwszy z cmentarzyków . miejsce to znajduje się przy samej ruchliwej drodze tuż za rowem . Okazało się że po cmentarzyku został tylko stary metalowy krzyż i tablica pamiątkowa poświęcona powstańcom styczniowym . kilka fotek i jedziemy dalej w kierunku Kraśnickiego dworca PKP . Gdzieś w jego okolicy miał znajdować się drugi cmentarzyk . Odnajdujemy go po chwili . Cmentarzyk jest przy ulicy w lesie . Na jego terenie jest tylko kilka drewnianych krzyży ale nie ma nawet najmniejszej tabliczki informującej o tym że to cmentarzyk i wojenny . Ruszamy dalej i po chwili kończy się asfalt a zaczyna polna droga biegnąca skrajem lasu . po chwili droga sie kończy i musimy iść po torach . Dwa pozostałe cmentarzyki mają znajdować się tuż przy torowisku w lesie parę km dalej więc ruszamy dalej nasłuchując czy aby ans jakieś TGV nie przejedzie :) . Idziemy..idziemy i idziemy tymi torami . W końcu mi się znudziło i zszedłem w las ale lasem też nie szło się dobrze gdyż nie było nawet dróżki a tylko pas przeciw pożarowy ale bardzo grząski . W końcu Grzesiek z torowiska zauważył pierwszy z cmentarzyków . Okazało się że cmentarzyk to mały kwadrat zarośnięty całkowicie drzewami i krzewami , z walącym sie ogrodzeniem i jednym krzyżem na którym jest tabliczka informacyjna . kilak fotek i ruszamy dalej . I znów wydaje się że nie ubywa nam drogi po tych torach . W końcu wypatrzyliśmy drugi cmentarzyk . Stoi tu tablica informująca o tym iż w tym miejscu na początku II wojny światowej wykoleił się pociąg na skutek ostrzału z samolotu niemieckiego . kilka fotek i ruszamy dalej . W końcu docieramy do przejazdu kolejowego i wjeżdżamy na asfalt...ufff . Robi się coraz bardziej gorąco . Teraz trasa znów wiedzie raz w górę raz w dół z tym że wzniesienia są wyższe niż poprzednio . Po drodze zatrzymujemy się na plantacji mali których jest tu bardzo dużo . jedziemy dalej posileni malinami i po pewnym czasie odbijamy w polna droga która jedziemy kilka km aż do Piłatki . Tam wjeżdżamy znów na asfalt i jedziemy nim do Godziszowa a potem do Janowa Lubelskiego w którym zatrzymujemy się na runku i kupujemy cos do picia i na słodko . Odpoczywamy kilka chwil i jedziemy dalej w kierunku Stalowej Woli . po kilkunastu km Grzesiek dobija w kierunku Zaklikowa a ja jadę dalej do Stalowej Woli .

Lipa..pomnik niepodległościowy

Lipa..rekonstrukcja dawnego przejscia granicznego pomiędzy zaborami

Przystanek przy źródełkach w Potoku Stany

Źródełka w Potoku Stany

Okolice Krasnika..tablica poświęcona pamieci powstańców styczniowych

Okolice Kraśnika..krzyż ..jedyna pozostałośc po cmentarzyku I wojennym

Chyba kupie :)

Krasnik..cmentarz i wojenny

Idziemy i idziemy...

Albo kombinujemy ...

Cmentarzyk w lesie

Uciekamy po rowach przed pociągiem

Nastepny cmentarzyk

Ufff..wytelepało rowery na torach i muszą odpoacząć

Kościół p.w. św. Jana Chrzciciela i św. Andrzeja Ap. w Blinowie zbudowany w latach 1871 - 99

Malinowe pole

Piekne krajobrazy

Krzyż przy polnej drodze

Kilka km polna droga

Zaproszenie na impreże w Łążku Garncarskim

Poniedziałkowa krótka wycieczka

Poniedziałek, 1 lipca 2013 | dodano: 01.07.2013

Dziś krótka wycieczka tylko do babci na wieś . Tam umyłem rower i napęd . Rower trochę wysechł i ruszyłem okrężnie do domu przez Dąbrowę Rzeczycka , Radomyśl i Turbie .

Czysta Medzia pod wiśnią

Za dobre sprawowanie na trasach Medzia dostała nowy koszyk o bidon