Wiosenna upalna wycieczka krajoznawcza

Środa, 8 maja 2013 | dodano: 08.05.2013

Dziś kolega Grzesiek miał wolne więc wyruszamy na wycieczkę . Znów w poszukiwaniu historii ale i ciekawej przyrody . Rano ruszam w kierunku Zaklikowa gdzie spotykam się z Grześkiem . Dalej już jedziemy razem w kierunku Baraków Starych gdzie w lesie chcieliśmy odszukać mogiłę partyzancką . Na końcu poszukiwań zjechaliśmy w leśną ścieżynkę i przy niej znajdowała się ta mogiła . Potem wracamy na asfalt i jedziemy w kierunku Szczecyna . W pewnym momencie asfalt się kończy i poprzez lasy i pola jedziemy drogą szutrową kilka km . Kiedy wjeżdżamy do Szczecyna od razu zatrzymujemy się przy pomniku upamiętniającym pacyfikację tej wsi przez hitlerowców i ukraińców w 1944 roku . Zamordowanych tu zostało ponad 220 mieszkańców wsi . Ciekawostką jest to że krzyż na górze pomnika jak i inne metalowe elementy pomnika wykonane są z bomb i pocisków moździeżowych które zniszczyły wieś . Dalej już asfaltem ruszamy w kierunku Gościeradowa . Droga wiedzie bardzo malowniczo raz w dół a raz w górę . Przy drodze mijamy najpierw pamiątkowy krzyż a potem kapliczkę w okazałym drzewie . Oba te sakralne obiekty upamiętniają marsz ludności Szczecyba pędzonych przez hitlerowców do Gościeradowa . Osoby które nie podołały trudom marszu były od razu rozstrzeliwane . W Gościeradowie odbijamy na Marynopole i mijamy bunkier z czasów II wojny swiatowej Po kilku km odbijamy w las . Tu droga wiedzie raz asfaltem a raz szutrem a na końcu jest wyłożona podkładami kolejowymi i jechało się tragicznie . Docieramy do głównej drogi Zaklików - Olbięcin . Tu na chwilę zatrzymujemy się w sklepie . Przecinamy drogę i znów bocznymi jedziemy do Rzeczycy Ziemiańskiej gdzie zatrzymujemy się na miejscowym cmentarzu . Tu odnajdujemy groby z czasów II wojny światowej a także pomnik poświęcony Powstańcom Styczniowym . Znajduje się tu też okazały pomnik żołnierzy Armii Ludowej . Ruszamy dalej . Jest maj a temperatura iście letnia..upał po kolana . Po kilku km odbijamy w kierunku Łychowa Szlacheckiego gdzie odnajdujemy piękne źródełka . Wracamy znów do drogi biegnącej w kierunku Potoku Wielkiego . W Potoczku zatrzymujemy się przy źródełkach i bawimy się w zimnej wodzie jak dzieci :) . Po odpoczynku jedziemy dalej aż do drogi Zaklików - Modliborzyce . Tu Grzesiek jedzie prosto do Zaklikowa a ja odbijam w las i asfaltem jadę przez Last Lipskie . Mijam Maliniec , Banie , Gielnię , Lipę i Goliszowiec . W Rzeczycy Długiej wjeżdżam na główna drogę i jadę do domu .

[url=#lat=50.718739851127&lng=22.10719&zoom=11&maptype=ts_terrain][/url]

Zaklikowski drogowskaz..gdzie by tu ruszyć ...

Rynek w Zaklikowie

Zaklików..tablica pamięci wraz z epitafium..upamietnia załozyciela Zaklikowa a epitafium napisał Jan Kochanowski

Mogiła partyzancka w lesie

Szczecyn ...ponik pomordowanych mieszakńców

Szczecyn ...ponik pomordowanych mieszakńców ..srojak na kwiaty z bomby

Leśno polna droga na Szczecy

Przydrożny krzyż upamiętniający marsz mieszkańców spacyfikowanego Szczecyna

Przydrożna kapliczka w drzewie upamiętniająca marsz mieszkańców spacyfikowanego Szczecyna

Panorama ze Szczeckiej góry

Widok ze wzniesienia na Gościeradów

Bunkier pod Gościeradowem

Leśna droga na Marynopole

Rzeczyca Ziemiańska ..pomnik na cmentarzu

Mogiła zbiorowa z czasów II wojny światowej na cmentarzu w Rzeczycy Ziemiańskiej

Mogiła zbiorowa partyzantów z czasów II wojny światowej na cmentarzu w Rzeczycy Ziemiańskiej