Wycieczka do Leżajska

Wtorek, 19 maja 2015 | dodano: 23.05.2015

Wtorek zapowiadał się pięknie więc postanowiliśmy ruszyć w inne rejony niż zazwyczaj . Naszym celem jest Leżajsk , tam chcę odwiedzić Muzeum Ziemi Leźajskiej . Interesowała mnie szczególnie wystawa browarnicza :)
Na dziś zapowiadają pierwszy w tym roku upał więc nie ma się co za ciepło ubierać ani pakować kurtek do plecaków . Ruszamy koło 8 z Danielem i Grześkiem . mijamy Pysznicę i jedziemy w kierunku Ulanowa, tam odbijamy na Krzeszów . W Krzeszowie małe zakupy w sklepie i jedziemy dalej . Kilka km za Krzeszowem zatrzymujemy się przy źródełku . Przy źródełku , według miejscowych wierzeń , w roku 1867 miejscowemu młynarzowi objawiła się Matka Boża . Od tej pory miejsce to stało się miejscem kultu maryjnego a woda ze źródełka ma moc uzdrawiania . Tu robimy kilkunastominutowy odpoczynek i posilamy się . Potem ruszamy dalej, robi się co raz bardziej gorąco . Mijamy wsie Byste i Łazów . We wsi Kulno wjeżdżamy na drogę główną do Leżajska . Za nim jednam odbijemy na Leżajsk , odbijamy w lewo aby zobaczyć miejscową świątynię która służy i katolikom i prawosławny . Tu kilka fotek i ruszamy na Leżajsk . W Leżajsku od razu jedziemy pod miejscowe muzeum . Chłopaki odpoczywają pod muzeum a ja idę zwiedzać . Muzeum mieści się w pięknie odnowionych budynkach zespołu Dworu Starościńskiego . We wnętrzu znajdują się trzy stałe ekspozycje . Są to ekspozycje browarnictwa, historia miasta i regionu,  etnograficzno-zabawkarska . Robię kilka fotek ale mój sprzęt ( tablet nexus 7 ) nie nadaje się do robienia fotek przy sztucznym oświetleniu , stąd tylko kilka fotek tu prezentuje .  Po zwiedzeniu muzeum ruszamy dalej . Teraz trzeba wydostać się z Leźajska i kierować się na drogę boczną którą chcemy wracać . Opuszczamy Leźajsk i jedziemy drogą w kierunku Brzózy Królewskiej . Po kilku km odbijamy w boczne drogi i nimi jedziemy aż do Rudnika nad Sanem . Tam spotykamy Andrzeja , kilka minut odpoczynku i rozmowy z Andrzejem . Czas ruszać dalej , mijamy bokiem Rudnik i jedziemy dalej wąską drogą asfaltową przez las . Docieramy do Niska i mijamy je bokiem aby uniknąć głównych dróg . Dopiero za Niskiem wyjeżdżamy na drogę główną i nią jedziemy do Stalowej Woli . Tu jeszcze wizyta w sklepie rowerowym , potem Grzesiek rusza na Zaklików a my do domów .

Krótki przystanek w KrzeszowieDSC03452
Dłuższy przystanek przy świętym źródełku za krzeszowem
Osprzęt do nabierania pysznej i zimniutkiej wody ze źródełka
Ukwiecone otoczenie źródełka
Stara i nowa kapliczka przy źródełku
Kulno..cerkiew i kościół w jednym..zbudowana w  1872 . Na początku był to kościół Unicki , potem wierni przeszli na prawosławie więc świątynia stała się cerkwią, po II wojnie światowej prawie wszyscy prawosławni mieszkańcy zostali wysiedleni na teren ZSRR , światynia popadła w ruinę . W 1972 roku świątynie zaczęto odnawiać i od tej pory odbywają się tu nabożeństwa dla wierzących  katolickich i prawosławnych
W drodze
Leżajskie Muzeum Regionalne
Odpoczynek pod kadziami
Stare butelki z browaru Leżajskiego
Stare narzędzia do produkcji piwa