Roztoczańska jednodniówka

Niedziela, 18 sierpnia 2013 | dodano: 19.08.2013

Niedziela . Kolejny upalny letni dzień . Jeszcze 3 dni temu planowaliśmy z Grześkiem aby w niedziele wybrać się do Bałtowa i tam zwiedzić park dinozaurów ale będąc w piątek kilkanaście km od Szczebrzeszyna stwierdziłem że trzeba się tu wybrać a przy okazji odwiedzić ta część Roztocza i to jednego dnia .
Więc ruszam o 7 w kierunku Janowa Lubelskiego . Tam już czeka pod fontanną Grzesiek i po kilku chwilach odpoczynku ruszamy dalej . Kierujemy się na Frampol . We Frampolu mała chwila wypoczynku pod kolejna fontanną i ruszamy dalej na Szczebrzeszyn . Jedzie się fajnie bo i ruch mały . Kilka km przed Szczebrzeszynem dość długi i męczący podjazd a za nim kilka mniejszych . Wreszcie docieramy do celu i zatrzymujemy się na rynku gdzie spotykamy najsławniejszego mieszkańca Szczebrzeszyna ..czyli chrząszcza . Kręcimy się chwile po okolicach rynku gdzie spotykamy inne figury owadów a potem robimy małe zakupy w sklepie . Dłuższa chwila odpoczynku i ruszamy w kierunku Zwierzyńca . Zatrzymujemy się jeszcze tuż za Szczebrzeszynem przy małym źródełku i kolejnym chrząszczu a potem jeszcze przy starym ale wciąż działającym młynie wodnym . Ruszamy dalej i po kilkunastu km docieramy do Zwierzyńca . Wjeżdżamy do Zwierzyńca i lekkie zdziwienie ...na środku asfaltowej drogi rośnie sobie okazałe drzewo . Podczas budowy szosy chyba ktoś nie wyciął tego drzewa gdyż albo było ono już wtedy pomnikiem przyrody albo były jakieś inne nie znane mi powody . Wjeżdżamy do centrum Zwierzyńca i od razu skierowaliśmy się na słynny kościół na wodzie który zbudowany był w latach 1741-1747 . Na zbiorniku wodnym poza tą wysepka z kościołem znajduje się też druga wysepka i tam stoi mały tajemniczy pomnik pod którym wedle legendy pochowany jest ulubiony pies królowej Marysieńki . Po drugiej stronie ulicy znajdują się inne stare i okazałe budynki Zespół Zarządu Ordynacji Zamojskiej w których teraz znajduję się zespół szkół . Po zwiedzaniu udaliśmy się do pobliskiej resteuracji i tam zamówiliśmy sobie naleśniki z owocami . Po posiłku wsiadamy na rowery i wracamy do domu , oczywiście inną trasą . Mijamy zwierzyniec i jedziemy prosto aż do Biłgoraja . Tam znów zatrzymujemy się przy sklepie aby uzupełnić płyny gdyż jest naprawdę upalnie . Mijamy Biłgoraj i wjeżdżamy w Lasy Janowskie . Tu wreszcie jest trochę cienia i jazda jest przyjemniejsza . Przejeżdżamy przez małe wioski i podczas jazdy postanawiamy przedłużyć ciut wycieczkę i w Dąbrówce odbijamy na Ulanów . W Ulanowie przejeżdżamy most na Sanie i bocznymi drogami jedziemy prawie pod samo Nisko . W Nisko zatrzymujemy się jeszcze przy fontannie i chwilę odpoczywamy . Ruszamy dalej..ja do domu już mam nie całe 10 km a Grzesiek ponad 30 . W Stalowej Woli ja jadę do domu a Grzesiek rusza na Zaklików i robi to okrężnie jakby mu było mało kilometrów dziś .
Ja pobiłem swój dzienny rekord ..zrobiłem 191 km i trochę żałuje że nie dobiłem do 200 bo siły jeszcze miałem sporo .

Fontanny w Janowie Lubelskim ..woda w fontannie pochodzi z miejscowych źródełek więc można pic bez obaw

Fontanna we Frampolu

Szczebrzeszyn ...ratusz

Szczebrzeszyński chrząszcz

Szczebrzeszyn ... Kościół parafialny pw.św. Mikołaja Biskupa

Szczebrzeszyn ... Klasztor Franciszkanów (XVII w.)

Szczebrzeszyn ... Dawna synagoga , dziś dom kultury

Szczebrzeszyn ... Dawna cerkiew unicka

Szczebrzeszyn...chrząszcze i inne owady

Szczebrzeszyn ... Pomnik w hołdzie żołnierzom AK

Szczebrzeszyn ...chrząszcz przy źródełku

Woda w źródełku krystalicznie czysta i bardzo zimna

Szczebrzeszyn...stary młyn wodny

Zwierzyniec..drzewo na środku drogi

Zwierzyniec..kościół na wodzie

Zwierzyniec..stare budynki Zespółu Zarządu Ordynacji Zamojskiej

Zwierzyniec ...Cmentarz powstańców z 1863 r

Biłgoraj ... pomnik bohaterów powstania listopadowego

Biłgoraj .... Późnobarokowy kościół parafialny Wniebowzięcia NMP (1732-55)

Nisko..fontanna

Mój rekord dzienny padł dziś